Az „italanyu” kultúra és ami mögötte van

A La Trobe Egyetem Alkoholpolitikai Kutatóközpontja, észak-amerikai kutatótársakkal nemrégiben kiadott Drug and Alcohol Review (2021) nevű publikációjában arról számolt be, hogy az alkoholfogyasztás túl gyakran jelenik meg a közösségi média felületein, mint a szülői neveléssel kapcsolatos kihívások leküzdésének megoldási alternatívája. Mennyire felülreprezentált az alkohol a közösségi felületeken? Mit jelent az „italanyu” kifejezés és mi áll a jelenség hátterében?

#Mummy needs wine

Az „anyunak kell egy pohár ital” jelenség szakértők szerint körülbelül a 2000-es évek eleje óta létezik az online térben. A kezdetekhez sorolják többek között az alkoholfogyasztást felelőtlen módon, humoros környezetben megjelenítő vígjátékok hatását is (pl. Bajos csajok), a tömegkultúra részévé pedig a közösségi média minden eddiginél szélesebb körű elterjedésével, 2015 után vált. A kezdeti szórakoztató posztokból kinőtt szubkultúra az anyasághoz kapcsolódó hagyományos elvárásokat kívánja ledönteni, a mindezt szégyenérzet nélkül, komikus, elviccelt vagy olykor ’kendőzetlen’ igazságok megmutatásával a közösségi felületeken.

„Anyának lenni a legcsodásabb dolog!” vs. „Akkor csapnivaló anya vagyok”?

Kérdésen kívül álló tény, hogy anyává válni, életet és életteret adni egy másik fejlődő személyiségnek, az egyik legnagyobb – ha nem a legnagyobb – élmény. Kevés szó esik azonban arról, hogy a gyermekvárás és vállalás stresszel is leterheltséggel is jár.
A médiában a szülőség gyakran idealizáltan jelenik meg, erre válaszul jöttek létre a hétköznapi valóságot is kendőzetlenül megmutató, fentihez hasonló szórakoztató posztok és irányzatok. Ezek sikere nagyban köszönhető annak, hogy a közösségi média elterjedésével minden eddiginél szélesebb platform áll rendelkezésre a szülőséggel járó örömök és kihívások megosztására.

Világ anyái, egyesüljetek

A digitális platformok jelentősége, nem csak befolyásuk miatt fontos, hanem mert olyan közösségi hálót jelentenek az anyák számára, ami segíthet csökkenteni a társadalmi elszigeteltség és a bizonytalanság érzését. Ezeken a felületeken tabuk nélkül megoszthatók és megvitathatók az anyaság rejtelmei, sikerei és kudarcai – mindez az édesanyák nevelési szemléletét is formálhatja. Összességében teret adhatnak egy segítő, támogató közeg kialakítására.

Anyaterminátorok és szuperanyák

A kialakult winemom, azaz „italanyu” mozgalmat természetesen számos kritika érte mind közösségen belülről, mind szakértői oldalról, és egyre több kutatás vizsgálja az alkoholfogyasztó anyák médiaábrázolását is. Ennek oka, hogy a humor és a paródia eszközét használó, ártalmatlannak tűnő tartalmak mögött olyan komoly háttértényezők és témák húzódnak meg, mint például a függőség, a depresszió, a szorongás vagy éppen posztfeminizmus.

Mintegy válaszul a fenti jelenségre, a skála másik oldalán jöttek létre a ’Sober mom’ azaz „józan anyák” nevű kezdeményezések, ahol a szülők kifejezetten alkohol vagy más stresszoldó szer nélkül támogatják egymást és osztozhatnak a szülői lét örömeiben és kihívásaiban.

A hátulütők

Felnőttként, szülőként is csak emberek vagyunk, akik nem tökéletesek, ugyanúgy elfáradunk és olykor kudarcot vallunk, mint bárki más – mindezt alkalmanként megmutatni, akár a közösségi médiában, nem ördögtől való dolog. Rendszeresíteni azonban azt, hogy a stresszoldáshoz és a problémák kezeléséhez például alkoholra van szükségünk, egész más lépték. A humorral, szarkazmussal – tehát pozitív jelentéssel – társított rendszeres alkohol reprezentáció rossz példát mutathat azoknak a szülőknek, akik elveszettnek és elkeseredettnek érzik magukat. Azt a hamis képet festheti, hogy az alkohol magabiztosságot ad és megoldja a problémákat, de legalábbis csökkenti a feszültséget. Az alkoholfogyasztás feletti kontroll elvesztése azonban súlyos következményekkel járhat a családok számára, mivel nem csak a szülő egészségére van kihatással, hanem a gyermek lelki egészségére is.
A mentális egészségről szóló szakirodalom is kiemelten hangsúlyozza, hogy az ivás nem megfelelő stresszoldó vagy problémamegoldó szer.

A mértékletesség fontos

A megoldás valahol a kettő között van: fontos a közösségi lét, hogy tabumentesen beszélhessünk az örömeink mellett kihívásainkról is, de mint az élet minden terén, itt érdemes kerülni a szélsőségeket és nem beleesni abba a hibába, hogy a közösségi médiában éljük az életünket.

A digitális eszközök és platformok például nem csak az önkifejezést segíthetik, hanem arra is kiváló megoldások lehetnek, hogy bármilyen körülmények között, ha távol is vagyunk esetleg egymástól, rendszeresen értekezzünk barátainkkal, szeretteinkkel, megosszuk velük örömünket vagy épp bánatunkat.

Kikapcsolódni, feszültséget csökkenteni pedig számtalan formában lehet, csak meg kell találunk az adott élethelyzetünkhöz leginkább passzoló, ideális lehetőséget. Készíthetünk például alkoholmentes koktélokat, vagy vitaminkoktélokat, amik nem csak egészségesek, de mutatósak is. Használhatunk olyan, akár lakásban is termeszthető fűszernövényeket hozzá, mint a citromfű, borsmenta vagy akár a zsályalevél, ezekkel még inkább feldobhatjuk italainkat. A zenehallgatás, tánc és a különböző mozgásformák végzése is jótékony hatással van mentális egészségünkre, csökkentve a belső feszültséget. A fizikai tevékenység emellett csodát tesz az agyunkkal is – sokkal frissebbek maradunk szellemileg és pozitívak lelkileg. Az „én idő” beiktatása, vagy akár mindfullness gyakorlatok elsajátítása szintén segítség lehet a stressz kezelésében. Ez hihetetlennek hangozhat, ha épp a nyakunkban lóg valamelyik csemeténk, de sokszor tényleg elég lehet 10-15 perc vagy fél óra, amit csak magunkra fordítunk, ha azt rendszeresen (mondjuk naponta) tesszük. A lényeg, hogy kezdjük el!

Források:

https://www.scimex.org/newsfeed/mummy-wine-culture-on-social-media-is-not-just-a-fun-meme-and-may-be-doing-harm

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/11782218211015195

https://www.goodtherapy.org/blog/Real-Look-Mommy-Wine-Culture

https://www.webbeteg.hu/cikkek/fogyokura/2667/a-vorosbor-jotekony-hatasai