Nem fér már bele az „arconpörgés”, avagy a Z generáció viszonya az alkohollal

Biztosan mindenki találkozott már a különböző generációs csoportok elnevezéseivel: Veterán, Boomer, X,Y és Z generáció, illetve a legfiatalabbal: az alfa generációval. Ezek a csoportok sokszor eltérő jellemzőkkel rendelkeznek, más dolgokat kedvelnek, és máshogy élnek. A különbségek mellett természetesen sok hasonlóság is található bennük, hiszen vannak közös tapasztalatok és kollektív társadalmi problémáik is. Az viszont egy másik kérdés, hogy a különböző generációk, hogyan élték, élik meg az azonos gondokat. Ilyen felmerülő probléma lehet például a mértéktelen alkoholfogyasztás és az ehhez kapcsolódó edukációs hiányosságok is.

 

Cikkünkben bemutatjuk, az egyik legfiatalabb generációt: a Z generációt, akiket más néven iGen-nek is neveznek. Vajon mennyiben tér el alkoholfogyasztási szokásuk a korábbi generációkhoz képest? És mik azok a tényezők, amik előidézhetik ezeket a különbségeket?

Hello Z generáció!

Egy dolgot teljes magabiztosággal kijelenthetünk; a Z generáció (1997-2012 között születettek) a legszéleskörűbben informált és leginkább tájékozódott generáció mind közül. Nem véletlenül nevezik őket „digitális bennszülötteknek”, hiszen (majdnem) mindennel képben vannak. Legyen szó akár a különböző függőségek egészségügyi kockázatairól, akár társadalmi problémákról, vagy a személyes online jelenlét fontosságáról. Magabiztosan manővereznek az internet világában, vagy éppen elszántan kezdenek bele újabb és újabb kihívásokba legyen az erőnléti, önismereti vagy akár irodalmi. Produktívak, sokszínűek és innovatívak.

Előbb ittunk mint írtunk

Az ember alkoholhoz való kötődése meglehetősen hosszú időre nyúlik vissza. Az ókori Egyiptomból, Indián át egészen Kínáig igen széles körben dokumentált bizonyítékok állnak rendelkezésünkre arra vonatkozóan, hogy az alkohol már évezredek óta jelentős szerepet tölt be a különböző civilizációk kultúrájában szerte a világon.

Sőt, néhány évvel ezelőtt Izraelben, Haifa városának közelében fedezték fel a világ legrégebbi sörfőzdéjét, ahol a kutatók egy 13 000 éves sör maradványaira bukkantak. Ahhoz, hogy ezt megfelelő kontextusba helyezzük: mindez körülbelül 10 000 évvel azelőtt történt, hogy az ember megalkotta a képírást, amelyből nem sokkal később kialakult a -görög elnevezésű- hieroglifa („szent véset”).

Egy londoni kreatív ügynökség által végzett 2018-as kutatás szerint a Z generáció a leginkább absztinens az 1950-es évek óta. Ez a tendencia hosszú időre nyúlik vissza, ezért érdemes megvizsgálni, hogy milyen tényezők váltják ki azóta is ezt a változást a fiatalabb generációk körében.

A tudatosság megtestesítői

Azok, akik törekszenek a tudatos hozzáállásra és a szellemi, valamint a fizikai jóllétük megteremtésére, sokkal nyitottabbak bármilyen tudásra és információra – legyen szó akár a túlzott alkoholfogyasztás rövid- és hosszú távú kockázatairól, vagy az alkoholizmus egészség-, illetve családromboló mivoltáról. Ez a réteg a lelki egészségére is sokkal jobban figyel, mint elődei. Gondoljunk csak a különböző népszerű mozgalmakra, mint a mindfulness beépítése a mindennapokba vagy az önismeret gyakorlása. A fentebb említett angol kutatásból továbbá az is kiderül, hogy a Z generáció 86 százaléka érzi úgy, hogy az ivás mérlegelésekor a mentális egészsége legalább ugyanolyan fontos szempont, mint a fizikai. További lényeges megállapítás, hogy 70 százalékuk a mértéktelen ivást nagyon kockázatos tevékenységnek tartja, és 41 százalékuk az alkoholt a sebezhetőséghez és szorongáshoz köti.

Górcső alatt a Z generáció- A túlfogyasztás nem opció

Egy másik friss 2022-es felmérés szerint, a Z generációt leginkább a megélhetés kérdése nyugtalanítja (hasonlóan az Y generációhoz). Ezt a klímaváltozás és a munkanélküliség követi, majd a mentális egészség és a szexuális zaklatás.

Sokan közülük nemrég léptek ki a munkaerőpiacra, a pandémia és a gazdasági válság között pedig hamar megtanulták, jóval kevesebbet ér a pénzük, mint hitték. Mivel sokuknak a lakhatást is saját maguknak kell finanszírozni úgy gondolják, hogy nem fér bele az ész nélküli és túl gyakori italozgatás, amely nem csak financiálisan, de fizikailag és akár lelkileg is megtörheti őket. Nem is beszélve a már korábban említett online tudatosságról.
A Z generációsok tisztában vannak vele, hogy se perc alatt az egész imázsukat, megítélésüket romba döntheti egy-egy kellemetlen és kínos részeg fotó, videó. Tekintve, hogy a Z generációsok roppant ambiciózusok és szeretik maguknál tartani a kontroll lehetőségét, nem kockáztatják meg, hogy bármely jövőbeni potenciális munkalehetőséget elrontsanak egy ilyen kínos emlékkel.

Fontos különbség még a Z generációt illetően a korábbiakhoz képest, hogy nem feltétlenül személyesen szeretnek társaságban lenni. Ez elsőre érdekesen hangozhat, de gondoljunk csak bele. Korábban, ha a fiatalok társaságra vágytak, elmentek iszogatni vagy akár bulizni. Ezek a társas interakciók a legtöbbször alkoholfogyasztással jártak. Ehhez képest az új generációból sokan azt preferálják, ha valamely online platformon csoportos videó hívást indítanak és a hálószobájuk kényelméből szocializálódhatnak. Vagy akár pizsamában, smink nélkül ismerkedhetnek online, egy egyszerű „jobbra vagy balra húzással”. Amikor pedig elérkezik a személyes találkozó ideje, sokan nem bárokba vagy szórakozóhelyekre szervezik az első randit, hanem inkább elmennek sétálni, korcsolyázni vagy éppen kávézni. Levonhatjuk a konzekvenciát, miszerint sok Z generációs nem gondolja, hogy alkoholra lenne szüksége ahhoz, hogy kellő bátorságot vagy önbizalmat gyűjtsön egy ilyen találkozáshoz.

 

Természetesen ezt a nagy öntudatosságot és óvatosságot nem lehet egy egész korosztályra ráhúzni, mégis jelentős különbségek figyelhetők meg a korábbi generációk alkohol-tudatosságához képest. A legjelentősebb pozitívum pedig talán az lehet, hogy ennek a generációnak a tagjai nem hergelik bele egymást a mértéktelen ivászatba azzal a címszóval, hogy az a „menő”. Vélhetően ezután is lesznek, akik meglepődnek, ha valamelyik társuk nem, vagy nem sokat iszik, de tiszteletben tudják tartani a döntését, hogy akár egész estéket is át tudnak táncolni alkoholmentes italokkal. Hát erre emeljük poharunkat! 😊

Források:

https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-gb/future-of-marketing/management-and-culture/diversity-and-inclusion/new-market-new-rules-how-genzs-are-changing-alcohol-industry/

https://wmn.hu/wmn-egszsg/58494-az-alkohol-sebezhetoseget-es-szorongast-jelent–igy-gondolkodik-az-ivasrol-a-z-generacio

https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/aug/11/like-many-of-my-fellow-gen-z-getting-drunk-is-not-on-my-agenda