Hogyan változtatta meg a social media a Z generációs alkoholfogyasztást?

A Z generáció tagjait, azaz a ’95-’97 után születetteket másnéven digitális bennszülöttnek is szokás hívni. Ők azok, akik már abba a korba születtek, melynek mindennapjaihoz hozzátartoznak a digitális eszközök és az internet használat. Gyermekkorukban még a mesék és online játékok, tinédzserként és a húszas éveikben pedig a social media köti le figyelmüket. De hogyan kapcsolható mindez az alkoholfogyasztási szokásaikhoz?

A 2018-as Berenberg kutatás* szerint a Z generáció világszinten 20%-kal kevesebb alkoholt fogyaszt, és más típusút is választ, mint elődeik tették húszas éveikben. Míg a 30-50 évesek a sört preferálták, a fiatalabbak gyakrabban nyúlnak a töményebb szeszesitalokhoz. Az alkoholfogyasztás csökkenése viszont több faktorra vezethető vissza. Az egyik, hogy az internet megjelenése óta az információ azonnali sebességgel terjed, így a Z-sek már tizenévesen sokkal felvilágosultabbak lehetnek az alkohol káros hatásai kapcsán, valamint jobban aggódnak az egészségükért, a másnaposság miatt, és főként, hogy ittas állapotban milyen tartalom kerül ki róluk az online térbe. A túlzott alkoholfogyasztás számtalan olyan vicces és kevésbé vicces történetet és meme-t eredményezett, amik évek múlva is keringenek az interneten. Legyen szó egy vicces grimaszról, vagy már vállalhatatlan viselkedésről – valójában ez az a faktor, amitől leginkább tartanak a fiatalok: „égés a neten”. Hiszen ami egyszer oda kikerül, az már másolható, letölthető és örökre fennmaradhat, nem beszélve arról, hogy percek alatt juthat el a világ egyik feléből a másikba. A félelem miatti kontroll így már részét képezi a Z generációs alkoholfogyasztásnak.

Gondoljunk bele, mi volt korábban? Ha valaki ittasan kellemetlenül viselkedett, az legtöbbször pletyka szinten három napig volt jelen az ismerősök fejében, és mivel nem volt azonnal elérhető okoseszköz a zsebükben, így vagy úgy, egy idő után mindenki elfelejtette. A mai átlag fiatal a közösségi médiás felületét tervezetten, szerkesztett képekkel és tartalommal, a „legjobbat” mutatva kezeli, mely inkább állandó, mint ideiglenes platform. Ezzel a tudattal élnek és viselkednek nap, mint nap, hiszen a kínos pillanatok nem pillanatok többé – hanem konstans jelenségek minden ismerősük számára, melyek bármikor előszedhetőek és „újraélhetők”. „Megtanítottuk magunknak az állandó önmegfigyelési módszert (öncenzúrázást), és abban a tudatban alakítottuk ki viselkedésünket és virtuális énünket, hogy ennek hiányában egy nap majd valaki elítélhet” – nyilatkozta a Z generációs Maya Kosoff.

Összességében megfigyelhető a tendencia, hogy a mai huszonévesek jóval korábban kapnak és szereznek információt az alkoholról és annak fogyasztási hatásairól is. A korai érés eredményezheti, hogy idő előtt ki is próbálják őket, azonban hamarabb is válhatnak tudatossá, mint elődeik – félve leginkább attól, hogy akár egyetlen képpel lerombolhatják az előtte évekig épített online imidzsüket.

*A kutatási eredmények nem értelmezhetők minden Z generációs fiatalra, eltérések lehetnek országonként, területenként, a cikkben általánosított eredményeket közöltünk.