Magyarországon a törvény szerint a járművezetéshez megengedett véralkoholszint 0‰, azaz semennyi. Ezzel Európa egyik legszigorúbb szabályozásával büszkélkedhetünk. Bár ezt lassan evidenciának vesszük, ez korántsem volt mindig így. Mint minden társadalmi kérdést, ezt is eltérő vélemények kísérték és kísérik mind a mai napig, nem csak itthon, hanem világszerte. Cikkünkben az ittas vezetés megítélését járjuk körbe.
Boomer vagy, ha vezetsz koccintás után?
A társadalom alapvetően elítéli az ittas sofőröket, mondván, hogy felelőtlenek, agresszívek és veszélyesek lehetnek. Ezzel párhuzamosan mégis vannak, akik úgy gondolják, hogy „1-2 ital nem árt”, azaz néhány pohár után még egyáltalán nem gond a volán mögé ülni. A megengedőbb magatartás összefügghet azzal is, hogy valaki mennyi idős. A magyarországi sofőrök közül például bőven vannak olyanok, akik „vezetői karrierjük” elején még egész máshoz szoktak, 2008-ig ugyanis 0,8‰ véralkoholszintig a szabályozás és büntetés is megengedőbb volt. Akkor vezették be itthon is a zéró tolerancia elvét. A ma aktuális elv szerint a rend őreinek mérlegelési jogköre nem lehet: ha valakinél bármennyi alkoholt kimutatnak, a jogosítványát elveszik.
Az ittas vezetés tolerálásával kapcsolatos társadalmi viták a nagyvilágban sem néznek ki másképpen. Az Egyesült Államokban is például relatív lassan vezették be a zéró toleranciát. A különböző államokban sokféle helyi szabályozás létezett, és a korlátnak sokáig a népharag volt az oka: azt, hogy a vezetés előtti vagy közbeni alkoholfogyasztást teljesen betiltsák, sokan drákói szigornak, szabadságjogaik korlátozásának élték meg. Miközben a társadalom a szigoron méltatlankodott, az ittasan okozott balesetek száma egyre nőtt, végül hosszú évek vitái és lobbijai után 1988-ra tiltották be az ittas vezetést az összes amerikai tagállamban. A vita alapját képező kérdéseket, hogy mi számít soknak, kevésnek, biztonságosnak vagy veszélyesnek, természetesen nem is olyan egyszerű megállapítani. Ahogyan az alkohol fiziológiai hatásaira sincs sztenderd – hiszen az mindenkinél egyéni jellemzők függvénye –, úgy a „biztonságos” és a „nem biztonságos” mértéket sem lehet objektíven meghatározni.
Ha a nemzetközi statisztikákat nézzük, globális szinten több összefogás is létezik, melyek célja, hogy felhívják a figyelmet az alkoholfogyasztás lehetséges veszélyeire. A jelenleg legaktuálisabbnak mondható trendriport, a „Measures of Harmful Drinking 2010 – 2021” című felmérés az IARD és a WHO nemzetközi szervezetek közös munkája. Kiemelten foglalkozik több témával, köztük az ittas vezetés globális tendenciáival is. A jelentésből az látszik, hogy míg globális szinten visszaszorult, addig Magyarországon növekedett a fiatalkorúak alkoholfogyasztása és az ittas vezetés okozta balesetek száma is. A jelentés legfontosabb állításait itt foglaltuk össze részletesebben.
Mi történik, ha vezetés előtt iszunk?
Alkohol hatására a veszélyérzetünk csökken, a kockázatvállalási hajlandóságunk pedig növekszik. Ezért különösen fontos, hogy egy olyan, egyszerre sokfelé figyelést igénylő tevékenységet, mint a vezetés, tudatállapotunkat befolyásoló tényezőktől mentesen végezzünk. Habár logikusan tudjuk, mi lenne helyes, itt foglalkoztunk azokkal a kutatásokkal és tényezőkkel, amelyek mégis egy-egy rossz döntésre, alkoholfogyasztás utáni vezetésre sarkallnak.
A hazai statisztikák európai szinten is magasak. Az aktuális baleseti adatokat a Központi Statisztikai Hivatal adatsorában hónapról hónapra nyomon lehet követni. Kevesen tudják, hogy az ittasan okozott balesetekben nem csak az autóvezetőkre kell gondolni, hanem beleszámítanak azok az esetek is, amikor a balesetet ittas gyalogos vagy kerékpáros okozza. Különösen fontos, hogy közlekedés közben bármilyen járművön, a hajótól a rollerig, teljesen képben legyünk – erről itt írtunk bővebben.
Figyelemfelhívás és érzékenyítés
A 15 éves Ésszel-iszom! program keretében sokféle eszközzel hívjuk fel a figyelmet a felelős alkoholfogyasztás veszélyeire. A kiskorúak védelmében többek között a Badily drámapedagógiai előadásokon részegségszimulátor szemüvegeket is alkalmazunk, melyekkel biztonságos környezetben megtapasztalható, hogy milyen érzékelés-torzulást okoz, ha alkoholos befolyásoltság alatt van valaki… A szemüvegnek kétféle, erősebb és enyhébb részegséget szimuláló változatát is kipróbálhatják a résztvevők.
2015-től több közös programot is folytattunk a Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitánysággal. Ennek keretében arra törekszünk, hogy minél többször felhívjuk a figyelmet az ittas vezetés veszélyeire és a zéró tolerancia fontosságára. Az elmúlt 6 évben több alkalommal is tartottunk közös balesetmegelőzési akciót a Balaton környékén. Legutóbb például idén nyáron, amikor összesen 1800 autóvezetőt ellenőriztek a rendőrök. A negatív alkoholszonda-eredményt produkáló autóvezetők és felnőtt utasaik ízesített alkoholmentes Dreher 24 termékeket kaptak ajándékba. Ebben az esetben is a pozitív figyelmeztetés erejében hiszünk, azaz azt jutalmaztuk, akinél nulla százalékot mutatott a szonda.